Tuesday 19 November 2013

5 Kesilapan Sewaktu Hendak Menurunkan Berat Badan

Salam,
Mungkin ada di antara pembaca blog ini sedang dalam proses untuk menurunkan berat badan bagi mencapai BMI yang diidamkan. Mungkin juga anda telah mengamalkan beberapa cara dan kaedah untuk anda capai target anda itu. Disini aku nak berkongsi sikit laa.. kesilapan common orang yang nak kurus ni.



1. Tidak mempunyai pelan diet
Pelan diet atau pemakanan adalah sangat penting. Sesetengah orang hanya fokus pada senaman tanpa menghiraukan cara pemakanan dia. Sebaiknya, untuk permulaan target anda adalah penurunan sebanyak 5-10% berat dalam masa 6 bulan. Tidak perlu tergesa-gesa. Fokus dan makan mengikut keperluan kalori anda sehari. Biasanya untuk orang yang lebih berat badan BMI 24.9>, cara untuk mengira keperluan kalori anda ialah 20-25 x berat badan anda sekarang.

2. Pengambilan serat yang berlebihan
Ramai yang ingat ambik fiber ni cepat kenyang thus preventing from makan banyak. Ya, memang betul fakta tu. Tapi ramai juga yang lupa pengambilan fiber yang banyak perlu seiring dengan pengambilan air yang mencukupi. Kalau tak sembelit lah kau jah!

3. Fat free
Kajian di UK mendapati produk-produk yang berlabel 'Fat-free' atau 'Low Calorie' hakikatnya mengandungi banyak kandungan gula tiruan dan bahan awet yang amat membahayakan. Seeloknya periksa label di makanan anda supaya takde benda-benda ni.

4. Senaman cardio yang berlebihan
Jenis senaman ini tidak dinafikan membakar banyak kalori. Namun badan anda akan berada di dalam keadaan stress dan ianya hanya mendatangkan bahaya jika dilakukan secara kerap. Solusi nya? boleh buat tapi kejap-kejap je la.

5. Cheating day
Berbalik kepada point no. 1. Anda sepatutnya ada diet plan kan. Cheating day bermaksud anda boleh lari dari diet plan menu anda tu. Gotta stick with your calorie needs. Bukan bermakna boleh makan sesuka hati dan mensia-siakan usaha anda selama seminggu tu!

sumber : http://positivemed.com/2013/10/08/5-mistakes-people-make-trying-lose-weight/

No comments:

Post a Comment